Partner serwisu
Polityka i prawo

Rząd chce przyspieszyć kluczowe inwestycje. Będą kary za zwłokę w wydawaniu decyzji

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Autor:

ep.

Data publikacji:
18-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Rząd chce przyspieszyć kluczowe inwestycje. Będą kary za zwłokę w wydawaniu decyzji
fot. Ladyheart
Rząd chce zlikwidować wąskie gardła w procesie realizacji inwestycji – na razie tych najważniejszych. Przygotował specjalne przepisy, które przewidują skrócenie terminów wydawania kluczowych decyzji oraz kary za ich niedotrzymywanie.

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt ustawy, który ma skrócić procedury dla kluczowych inwestycji. Celem jest przyspieszenie procesu przygotowania i realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych o strategicznym znaczeniu dla obronności, bezpieczeństwa i gospodarki Polski.

Projekt wskazuje konkretne inwestycje – drogowe, kolejowe, lotnicze, energetyczne, związane z gospodarką morską, a także przeciwpowodziowe – dla których miałyby obowiązywać specjalne procedury. Są wśród nich budowa Drogi Czerwonej w Gdyni, portu zewnętrznego w Świnoujściu i Gdyni, a także poprawa dostępu kolejowego i drogowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych w Gdańsku.

Na liście inwestycji kluczowych są także: linia 401 Szczecin – Świnoujście, linia 273 Wrocław – Szczecin, linia 131 Chorzów Batory – Tczew, linia 9 Warszawa – Gdańsk, linia 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia, a także inwestycje towarzyszące budowie elektrowni jądrowej. Wśród zadań przeciwpowodziowych za kluczowe uznano: budowę zbiornika wodnego Kamieniec Ząbkowicki na rzece Nysie Kłodzkiej, program redukcji ryzyka powodziowego w zlewni Nysy Kłodzkiej oraz ochronę przeciwpowodziową doliny Wisły na odcinkach Oświęcim – Kraków i Kraków – Zawichost.

Przyspieszonym trybem miałyby być realizowane także: Kolejowy System Ruchomej Łączności Radiowej oraz inwestycje w portach lotniczych – m.in. rozbudowa lotnisk w Krakowie-Balicach, Warszawie (Chopina i Modlin) oraz w Rzeszowie-Jasionce.

Krótsze procedury i kary za opóźnienia

W przypadku tych inwestycji projekt przewiduje m.in. skrócenie terminu wydania decyzji środowiskowej do 45 dni od złożenia wniosku. Za niedotrzymanie terminu urzędnikom grozi kara – 1000 zł za każdy dzień zwłoki - nakładana na wniosek inwestora przez organ wyższego stopnia.

Projekt nakłada także obowiązki sprawozdawcze: Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska i Minister Sprawiedliwości mieliby raportować Prezesowi Rady Ministrów o stanie postępowań administracyjnych i sądowych związanych z inwestycjami kluczowymi.

Proponowane zmiany obejmują też skrócenie terminów dla sądów administracyjnych. Przekazanie akt miałoby się odbywać w ciągu 15 dni, rozpatrzenie skargi w ciągu 30 dni, a skargi kasacyjnej – w ciągu 2 miesięcy. W projekcie skrócono także czas weryfikacji wyników prac geodezyjnych dla inwestycji kluczowych (do 7 dni roboczych). Wojewódzki konserwator zabytków miałby wydawać decyzje w ciągu 5 dni od dokonania oględzin, a brak reakcji w tym terminie oznaczałby możliwość kontynuowania robót bez odpowiedzialności inwestora za ewentualne zniszczenie zabytku.

W przypadku tych inwestycji projekt ustawy przewiduje m.in. skrócenie terminu wydania decyzji środowiskowej do 45 dni od złożenia wniosku. W przypadku niedotrzymania tego terminu przewidziano sankcje finansowe – kara miałaby wynieść 1000 zł za każdy dzień zwłoki, a nakładałby ją, na wniosek inwestora, organ wyższego stopnia. Projekt nakłada także obowiązki sprawozdawcze w zakresie monitorowania postępów wydawania decyzji oraz rozpatrywania skarg na Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i Ministra Sprawiedliwości, którzy mieliby raportować postępy w procedurach wobec Prezesa Rady Ministrów.

Projekt skraca także terminy postępowań sądowo-administracyjnych związanych ze skargami na decyzje środowiskowe. Zgodnie z propozycjami, przekazanie akt miałoby się odbywać w ciągu 15 dni, natomiast skarga musiałaby być rozpatrzona w ciągu 30 dni. Na rozpatrzenie skargo kasacyjnej byłyby 2 miesiące.

Krótszy miałby być także czas na weryfikacji wyników prac geodezyjnych dla inwestycji kluczowych (7 dni roboczych). Swoje działania musiałby przyśpieszyć także wojewódzki konserwator zabytków, który miałby wydawać decyzje w sprawie odkryć lub przerwanych robót w ciągu 5 dni od dokonania oględzin. Jeśli natomiast w ciągu 5 dni od zgłoszenia nie podjąłby działań, inwestor mógłby kontynuować roboty nie ponosząc odpowiedzialności za zniszczenie zabytku.

Mniej czekania na ZRID-y i zezwolenia dla lotnisk

Projekt skraca terminy wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z obecnych 90 do 60 dni. Terminy wydania opinii niezbędnych do złożenia wniosku ZRID w projekcie zostają skrócone z 14 i 30 dni do odpowiednio 7 i 14 dni. Zawieranie porozumień z zarządcami infrastruktury kolejowej ma następować w 21 dni zamiast 30 dni, a w przypadku braku porozumienia inwestor będzie mógł korzystać z terenu kolejowego, taki sposób by nie zakłócać ruchu.

Propozycja przewiduje także skrócenie terminu wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego – w przypadku inwestycji kluczowych – do 60 dni, a niewydanie decyzji w terminie skutkowałoby karą 500 zł za każdy dzień zwłoki.

Obecnie projekt jest na etapie (skróconych do 7 dni) konsultacji międzyresortowych. Jak uzasadnia projektodawca, konieczne jest niezwłoczne podjęcie działań legislacyjnych, gdyż ich opóźnienie mogłoby skutkować „poważnymi konsekwencjami w sferze bezpieczeństwa oraz porządku publicznego”.

Problem wszystkich inwestycji

Procedury administracyjne dla przedsięwzięć infrastrukturalnych to zmora wykonawców i inwestorów nie tylko kluczowych inwestycji. Branżowe organizacje od dawna apelują o przyśpieszenie tych procesów, bo przewlekłość odsuwa to w czasie nie tylko realizację zadań, ale i ogłaszanie przetargów. – Długotrwające procedury środowiskowe i w ogóle procedury administracyjne powodują, że ilość ogłaszanych przetargów jest niewystarczająca – mówiła niedawno podczas konferencji „Budownictwo pod presją” Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa odnosząc się do postępowań GDDKiA. Jak wskazywała, procedury opóźniają uruchamianie przetargów, do których ogłoszenia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest gotowa. Szefowa branżowej organizacji wskazywała na potrzebę wprowadzenia obligatoryjnych terminów końcowych dla najważniejszych procedur administracyjnych. Zwróciła także uwagę na aspekt praktyczny: – Widzimy tutaj konieczność wzmocnienia organizacyjnego, w tym finansowego organów administracji odpowiedzialnych za wydawanie decyzji – mówiła.

Ten aspekt wzmocnienia kadr urzędniczych może być istotny o tyle, że obecnie problemem są nie same założenia, co praktyka. Wskazała na nie, podczas tej samej konferencji zorganizowanej przez Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Anna Oleksiewicz, prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów. Jak mówiła, uzyskanie decyzji środowiskowej w założeniu trwa 6 miesięcy, natomiast w realiach do 24 miesięcy. Uzyskanie decyzji ZRID, na które przewiduje się 3 miesiące, w praktyce trwa od 10 do 24 miesięcy. Dlaczego zakładane terminy nie są dotrzymywane? Przedstawicielka branży przyznała, że choć zdarzają się sytuacje, gdzie wina leży po stronie wykonawcy, tj. projektanta, gdyż to na tym etapie uzyskiwanych jest większość decyzji, to jednak większość przyczyn leży po stronie administracji. Mowa np. o oczekiwaniu danych, które co do zasady nie powinny być wymagane, powtarzaniu procedur, powrotów do pozyskiwania uzyskanych już raz uzgodnień, tylko dlatego, że straciły one ważność, czy baku standaryzacji procedur.

– Średnio przy wydawaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej musi pracować około 16 urzędów - wskazała Anna Oleksiewicz. Jak zauważyła, skoordynowanie pracy kilkunastu podmiotów bez zakłócenia dla zakładanych terminów jest mało prawdopodobne. Przedstawicielka branży projektowej odnosi się także do kwestii praktycznej: braków kadrowych i przeciążenia urzędników. – To problem, który spowalnia przysłowiowe wbicie łopaty i de facto przepływ pieniędzy od inwestora do firm wykonawczych – podsumowała.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dalsze losy klauzuli rebus sic stantibus (nadzwyczajnej zmiany stosunków)

Polityka i prawo

Dalsze losy klauzuli rebus sic stantibus (nadzwyczajnej zmiany stosunków)

Jordan Zafirow, Partner, head of litigation, adwokat w Hoogells Oleksiewicz sp. k. 14 sierpnia 2025

 Prawo odstąpienia w kontraktach budowlanych – jak nie wpaść w pułapkę art. 395 k.c.?

Polityka i prawo

Prawo odstąpienia w kontraktach budowlanych – jak nie wpaść w pułapkę art. 395 k.c.?

Maciej Bartosiewicz, legal intern, HOOGELLS Oleksiewicz sp.k. 07 sierpnia 2025

Wzrośnie próg stosowania Prawa zamówień publicznych

Polityka i prawo

Będą zmiany w wydawaniu decyzji środowiskowych

Polityka i prawo

Zobacz również:

Dalsze losy klauzuli rebus sic stantibus (nadzwyczajnej zmiany stosunków)

Polityka i prawo

Dalsze losy klauzuli rebus sic stantibus (nadzwyczajnej zmiany stosunków)

Jordan Zafirow, Partner, head of litigation, adwokat w Hoogells Oleksiewicz sp. k. 14 sierpnia 2025

 Prawo odstąpienia w kontraktach budowlanych – jak nie wpaść w pułapkę art. 395 k.c.?

Polityka i prawo

Prawo odstąpienia w kontraktach budowlanych – jak nie wpaść w pułapkę art. 395 k.c.?

Maciej Bartosiewicz, legal intern, HOOGELLS Oleksiewicz sp.k. 07 sierpnia 2025

Wzrośnie próg stosowania Prawa zamówień publicznych

Polityka i prawo

Będą zmiany w wydawaniu decyzji środowiskowych

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij